RSS

Renungan untuk semua...


1)                  Hormati dan sayangilah orang-orang tua. Memang dah jadi kewajipan kita untuk hormat dan sayang pada orang yang lebih tua daripada kita terutama sekali yang ada pertalian darah dengan kita tak kiralah ibubapa, datuk, nenek, mak saudara atau ayah saudara. Kita pun satu hari nanti akan tua juga. Kalau kita tak hormat pada mereka mungkin satu hari nanti apabila usia kita dah sampai peringkat orang tua tak mustahil anak cucu kita akan buat perkara yang sama pada kita. Jadi jangan ambil mudah perkara ini. Teruskan menyayangi mereka dan hormati mereka walau dalam apa jua keadaan sekali pun.
2)                  Bersyukurlah dengan apa yang kita ada. Hargai apa yang ada sekeliling kita. Mungkin suatu hari apabila kehilangan benda atau orang yang selalu kita abaikan kewujudannya menyebabkan kita menyesal seumur hidup. Selain daripada itu. Janganlah selalu merungut atau cemburu melihat kelebihan orang lain sehingga kita lupa kita sebenarnya dah cukup beruntung memiliki apa yang kita ada sedangkan ramai lagi yang serba kekurangan. Tak elok kalau kita selalu bandingkan diri kita dengan orang berada di atas tanpa membandingkan diri kita dengan orang lain yang mungkin lagi serba kekurangan.
3)                  Jangan terlalu asyik memandang bintang di langit sampai dilupakan rumput yang kita pijak di bumi. Maksudnya, walaupun kejayaan kita tinggi melangit, janganlah kita menjadi sombong dan tinggi diri. Jangan kita jadi kacang lupakan kulit dengan melupakan orang yang pernah menyokong kita sehingga berjaya. Seperti yang selalu kita dengar. Hidup ini umpama roda. Lama mana pun kita berada di atas, lambat laun akan ke bawah jugak. Sombong dan meninggi diri akan memakan diri kita nanti. Jangan pandang hina kepada orang lain kerana kita tidak tahu apa yang akan berlaku pada kita pada masa akan datang. Mungkin orang kita hina dan pandang rendah itulah yang akan menolong kita.
4)                  Berterima kasihlah. Tunjukkan penghargaan kepada apa yang telah orang lain lakukan untuk kita. Kadang-kadang kita terlupa untuk berterima kasih. Orang bukan mengharapkan kita memberi wang dan emas sebagai tanda penghargaan. Ucapan terima kasih sudah memadai. Bukan orang yang memberi pertolongan sahaja yang perlu ikhlas memberi, kita juga perlu ikhlas menerima. Jangan diungkit dan disoal pertolongan yang diberi. Jika pertolongan itu sudah boleh menyenangkan kita walau sedikit sekali pun, orang yang itu perlu diberi penghargaan. Ingat berterima kasih kepada sesama insan bermakna kita turut bersyukur kepada Allah.
5)                  Selalulah muhasabah diri. Tanyalah diri sendiri apa yang telah kita lakukan setiap hari. Adakah lebih baik baik dari semalam atau sebaliknya. Cubalah kita insafi diri sendiri kerana setiap detik yang berlalu itu sebenarnya mendekatkan kita kepada tarikh kematian. Hanya kita tidak pasti bila kerana semua itu hanya dalam perhatian-Nya. Bekerja seolah-olah kita akan hidup selamanya tetapi beribadah seperti kita akan mati keesokkan hari.

Cukuplah sekadar ini. Akhir kalam, assalamualaikum..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment