RSS

Rutin Baru Saya

Selamat menyambut Hari Raya Aidiladha. Mungkin sudah agak terlambat. Namun begitu saya tidak mahu ketinggalan untuk mengucapkannya. Saya harap semua pembaca blog ini dapat menyelami makna hari raya aidiladha yang sudah berlalu itu. Semoga erti pengorbanan dan kecintaan kita hamba Allah yang lemah ini kepada AL-Khaliq semakin bertambah dan bertambah subur dalam hati kita.

Cukuplah bercerita tentang Hari Raya Aidiladha. Kenangan indah yang tercatat pada hari kebesaran umat Islam itu terus mekar dalam lipatan memori kita. Selepas berlalunya Aidiladha, satu perubahan berlaku dalam hidup saya.

Ingat tak saya pernah cerita tentang satu temuduga yang saya hadiri di kolej Tesdec baru-baru ini. Alhamdulillah saya diterima untuk menyertai kursus itu. Walau bagaimana pun pada hemat saya, penerimaan itu atas sebab calon yang ditemuduga tidak dapat memenuhi kuota yang sebenarnya. Tidak mengapalah. Semua ini rezeki yang sudah tertulis.

Jadi pada 21/11/2010 saya kembali ke Kolej Tesdec itu untuk memulakan kehidupan saya sebagai peserta kursus. Hari Ahad itu berlalu dengan kami semua didedahkan dengan pengisian program selama 2 bulan kami berada di bilik kuliah. Seramai 16 orang peserta telah hadir pada hari Ahad. Saya mendapat kawan baru. Nampaknya saya kembali menjadi pelajar. Saya memilih untuk berulang-alik. Dan itu bermakna saya perlu memandu sendiri. Tetapi emak yang merasa risau dengan keputusan itu membuat keputusan untuk membiarkan saya berlatih menggunakan jalan ke Kolej Tesdec. Saya akan memandu ke sana dengan emak berada di sebelah. Kemudian emak akan membawa kereta itu pulang. Baliknya saya akan dijemput. Sekali lagi saya akan memandu pulang, tetapi emak ada di sebelah. Bukan main takut lagi. Lebih-lebih lagi apabila saya kena lalu jalan di Ajil yang masih belum siap tu. Tak ada tar jalan tu. Batu-batu aje! Kena naik bukit pulak tu. Fuh! Tetapi selepas seminggu saya dapat menyesuaikan diri. Selepas ini tiada lagi emak di sebelah. Hendak atau tidak saya terpaksa saya terpaksa memandu sendirian. Semoga latihan selama seminggu itu sudah mencukupi. Huhu..

Disebabkan kursus ini saya terpaksa membatalkan rancangan saya untuk ke Shah Alam pada 28/11/2010 untuk mengambil jubah sempena majlis konvokesyen. Jubah tu kawan saya yang akan ambil untuk saya. Terima kasih Ida sebab sudi tolong saya. Saya hanya akan bercuti selama 2 hari hanya untuk menghadiri majlis konvokesyen. Saya harap semuanya akan berjalan lancar.

Sepanjang seminggu saya mengikuti kursus ini saya mendapati jiwa saya memang tak dapat menerima suasana kerja yang bakal saya hadapi sebagai pegawai keselamatan. Langsung lari dari minat dan persepsi saya sebelum ini. Kerja ini memerlukan seseorang meluangkan masa di luar pejabat. Lagipun kerja ini memerlukan ketelitian yang tinggi. Menurut jurulatih kami, orang tak suka pegawai keselamatan ni. Lebih-lebih lagi perempuan. Mesti kena buli aje. Makin tertutup pintu hati saya jadinya. Walaupun begitu saya akan tabahkan hati sampai kursus ni habis (kalau masih tak dapat tawaran kerja).

Lupa pulak nak cerita aktiviti apa yang kami buat. Melalut buat luahan perasaan pulak. Hehe.. Sebenarnya tak buat apa pun. Kami duduk dalam bilik kuliah dengar penerangan jurulatih dan buat kerja dalam group. Macam kuiz gitu. Lepas tu jurulatih kami bawa sekeliling TESDEC untuk mendedahkan kami tentang suasana kerja yang mana kat kawasan kolej tu ada bengkel kimpalan, automotif dan beberapa bengkel lain. Jurulatih terangkan macam mana pegawai keselamatan berfungsi untuk memantau keselamatan pekerja dengan pelbagai cara. Contohnya dengan membahagikan kawasan kerja dengan kawasan biasa, pakai alatan keselamatan dan macam-macam lagi. Banyak sangat nak terang. Namun begitu lawatan tu membuatkan kami faham macam mana rupanya kerja jadi pegawai keselamatan tu.

Baiklah saya rasa sampai sini ajelah. Saya dah tak tahu nak tulis apa. Mungkin lain kali ada pengalaman menarik yang boleh saya kongsi. Bye. Assalamualaikum.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment