RSS

Rezeki, jodoh ajal dan maut

Baru seminggu saya pulang bercuti Bercuti? Sebenarnya tidak. Saya rasa saya dah boleh dikategorikan sebagai penganggur kehormat dah. Huhu… risau kat dalam hati ni tak payah nak cakaplah. Takut jugak kalau tak dapat kerja. Maklumlah persaingan sengit. Perancangan saya, saya nak bekerja sementara dulu di mana-mana. Nak cari pengalaman dulu. Lepas tu bila saya dah dapat transkrip ijazah saya, saya nak memohon SPA. (maknanya kena tunggu konvokesyen dulu yang mungkin berlangsung akhir tahun). Jadi buat sementara waktu saya kena isi waktu lapang saya dengan sesuatu yang berfaedah. Buat masa ni memang saya tak buat apa lagi. Tengah hantar permohonan dan tunggu panggilan (masih dalam proses). Waktu ni jugak saya ambil kesempatan untuk menulis. Hihi,,,

Itu baru pasal kerja. Ini pasal hal lain pulak. Walaupun baru aje seminggu kat rumah, datang pulang khabar tak best kat telinga. Aduh!! Ada ke patut orang kampong dah mula Tanya-tanya bila nak kahwin. Aduhai.. pening saya. Saya pun tak tahu apa masalahnya. Takkanlah lepas abis belajar kahwin terus. Ingat senang ke kahwin ni? Benda tu pakai duit. Hutang PTPTN berlambak. Takkan nak kahwin kot. Tak sempat lagi nak kumpul harta sendiri orang dah Tanya pasal bab tu. Hangin jugak satu badan. Agaknya kahwin ni macam beli ikan kat pasar kot? Entahlah. Masyarakat kita ni tak habis lagi dengan persepsi lama. Kahwin kena cepat-cepat. Nak-nak orang perempuan. Kalau dah tua tak laku pulak. Ye ke? Jawab sendiri ya. Yang sampai jodoh cepat tu alhamdulillah. Yang belum ada lagi pakwe, boyfriend, tunang dan seangkatan dengannya tu sabarlah ya (saya termasuk dalam golongan ni). Doa banyak2. Insya Allah bila sampai waktunya sampailah jodoh kita.

Hal pasal rezeki, jodoh ajal dan maut ni semua dah tertulis untuk kita semua seluruh umat manusia sejak dari azali. Rezeki dan jodoh tak datang bergolek. Kena usaha mencari dan berdoa. Pernah terbaca blog seorang sahabat yang menulis pasal rezeki di mana dia menyatakan bahawa rezeki itu sudah tersedia di depan mata kita. Yang penting usaha kita untuk mencarinya. Perihal jodoh jugak telah Allah sebutkan di dalam Al –Quran yang mana setiap ciptaan-NYA diciptakan berpasangan-pasangan. So, kita tak usahlah bimbang walaupun sekarang ni masih solo. Persoalan ajal juga begitu kerana telah tertulis setiap yang hidup itu pasti akan mati. Yang penting soal diri sendiri sudah sediakah kita untuk menghadapi kematian. Cukupkah amal ibadat kita selama ini? Bersediakah kita nak menghadapi peperiksaan di akhirat kelak. Tepuk dada Tanya iman?

Cukuplah setakat ini dulu.. Kalau ada masa saya menulis lagi… TQ

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

musafir kehidupan said...

Ya, betul2...
segalanya dah ditetapkan..tapi, kita kena berusaha sebab kita tak tahu~

Post a Comment