RSS

Hari Rabu yang dah berlalu

Hari sebelum saya menulis entri ini saya telah mengalami satu peristiwa yang sudah agak lama tidak saya lihat dengan mata dan kepala saya sendiri.

Begini kisahnya…..

Jam sudah pun mencecah hampir pukul 5.30 petang. Kelas yang sepatutnya ditamatkan pada pukul 5 petang dilanjutkan sehingga jam 6 petang untuk menggantikan kelas yang tertinggal sebelum ini. Dalam ketika saya dan kawan-kawan begitu asyik menyalin nota yang sedang dibaca oleh pensyarah tiba-tiba salah seorang dari kami menangis dan meraung. Suasana jadi kecoh seketika dengan keadaan itu. Saya tenang sahaja sedangkan ada kawan-kawan lain yang menangis ketakutan dan kasihan pada sahabat kami ini. Disebabkan kejadian itu, pensyarah memutuskan untuk menamatkan kelas di situ sahaja. Saya tidak menunggu lama, terus sahaja meninggalkan kelas sementara ada kawan-kawan yang lain menunggu uztaz sampai untuk melihat keadaan sahabat kami itu.

Malamnya selepas maghrib, saya dan rakan serumah yang lain hadir di rumah sahabat kami itu untuk membaca Surah Yasin mohon agar gangguan itu hilang. Pada mulanya tiada ada apa-apa yang berlaku. Tetapi kemudiannya di pertengahan surah Yasin dia bangun dan mula merayu. Suasana jadi lebih seram apabila dia mula marah-marah. Mujurlah kami semua tenang sahaja. Dapat juga kami sudahi bacaan Yasin itu sebelum dia dibawa ke rumah uztaz untuk rawatan lanjut.

Itu antara pengalaman sendiri menghadapi perkara sebegitu. Dahulu di sekolah saya banyak mendengar kisah-kisah ini dari kakak senior. Seram sampai nak pergi ke tandas pun takut. Ada satu peristiwa yang saya alami sendiri ketika di tingkatan tiga. Tetapi mujurlah ketika itu bukan saya sahaja yang mengalami perkara itu. Rakan satu dorm yang lain turut sama mendengarnya. Pada tengah malam ketika semua orang sedang nyenyak tidur kami semua berjaga disebabkan ada bunyi ada ‘orang’ sedang berparti di tingkat atas. Telinga saya dapat menangkap bunyi orang ketawa dan menarik kerusi. Seram disebabkan bilik sebelah juga turut terjaga. Malam itu kami membaca yasin dan tidur beramai-ramai di atas lantai. Itu antara pengalaman yang pernah saya alami. Tinggal di asrama memang tak pernah sunyi dari cerita sebegitu.

Walau apa pun, kita percaya makhluk itu wujud dan ada di kalangan kita. Yang paling penting iman dan semangat yang kuat. Insya Allah kita takkan terpedaya dengan tipu muslihat mereka. Sekian saja untuk entri kali ini.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

miss asyue said...

semoga kawan kte 2 cepat sembuh..amin

Post a Comment