RSS

pantasnya masa berlalu

1994-1999 (SKBK)
Zaman kanak-kanak Ribena. Seronoknya menjadi kanak-kanak. Tidak perlu berfikir tentang banyak masalah. Walaubagaimanapun perjalanan hidup saya tidak seindah orang lain apabila kehilangan ayah di usia yang muda. Namun kami sekeluarga hadapinya dengan tabah. Alhamdullilah. Saya masih beruntung ada emak, datuk dan nenek yang menyayangi kami adik beradik. Tahun 1996 saya menduduki ujian penilaian tahap satu. Tetapi saya tidak berjaya melompat kelas. Tahun 1999, saya menduduki peperiksaan UPSR pula. Berkat doa dan usaha saya berjaya mendapat keputusan cemerlang. Selepas itu bermula langkah saya ke alam sekolah menengah pula.


2000-2002 (SMAASZA)
Ketika mula-mula memasuki asrama hampir setiap hari saya menangis di minggu pertama. Mujurlah pihak sekolah membenarkan pelajar tingkatan satu pulang minggu pertama itu. Bolehlah kami mengubati rindu sementara menunggu masa untuk kami menyesuaikan diri. Rasa seronok pula disayangi kakak-kakak disini. Pengalaman sembahyang berjemaah bersama-sama, makan di dewan makan bersama-sama begitu menyeronokkan. Masuk tingkatan dua, perasan diri tu dah besar sangat. Sudah berani melanggar peraturan asrama. Antara peraturan yang selalu dilanggar : Ponteng waktu ulangkaji waktu malam, sembahyang di bilik, membawa novel dan ‘walkman’. Rasa satu cabaran pula melanggar peraturan tu. Seronok main sorok-sorok dengan kakak AJK. Otak pun ligat berfikir di mana nak sorok barang terlarang ni. Saya juga tak lupa nak meneruskan budaya mengambil adik angkat. Bukan apa nak mengeratkan silaturahim dengan pelajar junior. Tingkatan tiga, tahun peperiksaan. Dah tak aktif sangat nak langgar peraturan ni. Insaf. Maklumlah nak periksa. Walau apa pun ‘walkman’ dan novel masih lagi jadi santapan jiwa. PMR saya tempuhi dengan baik dan alhamdulillah keputusan saya meransangkan. Di bumi SMAASZA ini saya belajar banyak perkara. Lebih-lebih lagi tentang hal agama. Dimarahi perkara biasa. Kalau tak dimarahi kita takkan tahu kesilapan kita bukan. Terima kasih kepada semua guru-guru, warden-warden, kakak-kakak yang banyak membimbing saya dan kawan-kawan.

2003-2004 (SMKAKA)
Mencari ilmu di tempat baru bukanlah mudah. Lain tempat lain adatnya. Lain orang lain caranya. Masing-masing ada kelebihan dan kekurangannya. Saya mengambil masa juga untuk menyesuaikan diri di sini. Mujurlah kawan-kawan ramai di sini yang memberi sokongan. Terima kasih semua. Ramai kawan-kawan baru yang saya kenali di sini. Walaupun berbeza, tetapi masih ada persamaan dengan tempat lama. Walaupun di tempat jauh, kawan-kawan lama tidak pernah saya lupakan. SPM saya hadapi dengan tenang. Berkat doa dan usaha, alhamdulillah segalanya berjalan lancar.

2005-2008 (Diploma- UiTM Kampus Dungun)
Siapa sangka saya akan melanjutkan pelajaran di bumi Terengganu juga. Syukur. Tidaklah jauh sangat dari rumah. Tidak perlu berebut tiket untuk pulang ke kampung. Saya bertemu kawan-kawan baru. Kalau dulu berkawan dengan orang Terengganu sahaja, kini kawan-kawan datang dari negeri yang berbeza. Ada orang Kelantan, Pahang, Selangor, Negeri Sembilan dan ramai lagilah. Macam-macam ragamnya. Seronok di sini. Tiga tahun di sini saya akhirnya berjaya menggenggam segulung diploma.

                      gambar sewaktu konvo diploma dengan mak

2008-2010 (Ijazah-UiTM Shah Alam).
Kali pertama belajar jauh dari rumah. Waktu ini barulah memahami keperitan kawan-kawan berebut tiket untuk pulang ke kampong pada hari raya. Di sini saya juga dapat kawan-kawan baru. Saya juga belajar tinggal di rumah sewa. Seronok. Namun kami semua berseronok ada batasnya. Pengajian saya pun dah hampir tamat. Saya bakal masuk ke dalam satu lagi fasa baru. Alam pekerjaan. Masih lagi mencari.


Begitulah kisahnya untuk entri kali ini. Tuntutlah ilmu dari buaian sehingga ke liang lahad. Tamat belajar di sini tidak semestinya tamat tugas saya menuntut ilmu. Selagi masih ada nafas, selagi itulah kita tidak boleh berhenti ilmu. Terima kasih kepada guru-guru sekolah rendah, sekolah menengah dan pensyarah-pensyarah semua. Anda semua dalam ingatan saya. Saya ucapkan selamat berjaya kepada semua.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

ZieSakura said...

kita 4 tahun buat degree kat sh alam, pernah sekali tu hampir2 x balik kg utk raya aidilfitri..sediiiihhhh gilerr..naseb baik ade bas tambahan.chinese new year pernah x balik even cuti 10 hari..dok kolej mawar time tu, kafe semua x bukak..seksa sgt..

Post a Comment