RSS

kawan menangis dan kawan ketawa

sepanjang hampir 20 tahun kehidupan aku di muka bumi ni, aku ada ramai kawan. kawan sekelas, kawan satu bilik dan ramai lagilah. ramai orang kata kawan ketawa ramai tapi kawan menangis susah kita nak cari. memang pun. tak ramai kawan kita nak sama-sama susah dengan kita. cuba kita renungkan kisah saidina abu bakar as-siddiq dan nabi besar kita, Nabi Muhammad s.a.w. beliau bersama dengan rasullah berhijrah bersama-sama ke madinah dan bersembunyi di gua tsur. beliau sanggup menanggung susah bersama rasullah s.a.w. beliau sanggup menahan kesakitan dipatuk ular ketika dia cuba melindungi rasullah daripada ular dengan menutup lubang ular tu. ketika peristiwa isra' dan mikraj beliaulah orang pertama yang mempercayai rasullah s.a.w ketika orang lain semua ragu-ragu dengan cerita rasullah. korang tak terharu ke dengar cerita macam ni. aku terharu sangat. betapa setia dan baiknya seorang sahabat. aku pun bukanlah sempurna sangat. tetapi insya Allah aku cuba untuk menjadi sahabat yang baik. sahabat baik ni sentiasa menyembunyikan keburukan sahabatnya dan lain, tegur kawan kita yang buat salah dan banyak lagi. boleh fikir sendiri kot. kalau kawan tak belanja makan pun aku tak kisah. hehehe... itu aje. kalau ada terkasar bahasa dan tersilap bicara maafkanlah aku insan yang lemah ini. jumpa lagi di lain ketika.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment